Zakończono budowę nabrzeża T3. We wrześniu terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, a z początkiem października pozostałe cztery z 20 suwnic aRMG zostały oddane do użytku.
Terminal T3 zwiększa całkowitą zdolność przeładunkową Baltic Hub aż o 1,5 miliona TEU rocznie, czyli do 4,5 miliona TEU, znacząco umacniając pozycję Gdańska jako strategicznego centrum logistycznego dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Trzy lata gigantycznej budowy
Budowa nabrzeża T3 rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Wówczas, Baltic Hub wydał polecenie rozpoczęcia prac konsorcjum Budimex i DEME. Za nadzór odpowiedzialna była natomiast firma Haskoning.
– Przez 36 miesięcy, od rozpoczęcia do zakończenia inwestycji, w całym procesie budowy uczestniczyło ponad 400 pracowników, a w szczytowym momencie realizacji było nas prawie 600 osób. Zaangażowaliśmy setki dostawców i firm współpracujących zarówno z kraju, jak i z zagranicy. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona – zdradza Dominik Wróblewski, Dyrektor Civil Engineering Projects Director, odpowiedzialny za realizację T3.
Ostatecznie prace zrealizowano zgodnie z harmonogramem. Do inwestycji wykorzystano 4,37 mln m3 piasku w celu zalądowienia powierzchni 36 hektarów. Jak obrazuje Baltic Hub, gdyby tę ilość piasku przewozić pojedynczymi ciężarówkami, potrzebne byłoby 350 tysięcy ciężarówek. Ustawione jeden za drugim utworzyłyby kolumnę długości odpowiadającej dystansowi z Gdańska do Pekinu.
Na wykonanie ścian obudowy zużyto z kolei 17,5 tys. ton stali konstrukcyjnej, czyli tyle, ile mniej więcej waży 2,4 wieży Eiffla. Beton, wykorzystany do oczepów, ścian, budynków czy nawierzchni wyniósł natomiast 160 tys. m3, czyli 52 w pełni zapełnione baseny olimpijskie.
Rekordzista na Bałtyku
Terminal T3 dysponuje głębokowodnym nabrzeżem przeładunkowym o głębokości 17,5 metra i długości 717 metrów. Został wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt. Siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych typu STS przebyło drogę morską na dystansie prawie 29 500 kilometrów. Każdy z tych gigantów waży prawie 2 000 tony, osiąga wysokość 96 metrów, a z podniesionym wysięgiem – niemal 150 metrów. Suwnice te należą do najwyższych i najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie, umożliwiając obsługę największych kontenerowców na świecie, przewożących ponad 24 000 TEU na pokładzie.
Uzupełnieniem infrastruktury T3 jest 20 automatycznych suwnic typu aRMG, które operatorzy kontrolują zdalnie z budynku administracyjnego. Baltic Hub zasila wszystkie maszyny zieloną energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju spółki i cel redukcji emisji o 50 procent do 2030 roku oraz osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 roku.
Jak zapewniają władze terminala, zakończenie budowy ma kluczowe znaczenie dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, a Baltic Hub stał się największym i najgłębszym terminalem kontenerowym na Bałtyku, obejmując ponad 124 h powierzchni operacyjnej oraz 2,1 km głębokowodnych nabrzeży.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.