Partner serwisu
Intermodal i logistyka

T3 w Baltic Hub w pełni ukończony

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Baltic Hub

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
T3 w Baltic Hub w pełni ukończony
fot. Baltic Hub
Zakończono budowę nabrzeża T3. We wrześniu terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, a z początkiem października pozostałe cztery z 20 suwnic aRMG zostały oddane do użytku.

Terminal T3 zwiększa całkowitą zdolność przeładunkową Baltic Hub aż o 1,5 miliona TEU rocznie, czyli do 4,5 miliona TEU, znacząco umacniając pozycję Gdańska jako strategicznego centrum logistycznego dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Trzy lata gigantycznej budowy

Budowa nabrzeża T3 rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Wówczas, Baltic Hub wydał polecenie rozpoczęcia prac konsorcjum Budimex i DEME. Za nadzór odpowiedzialna była natomiast firma Haskoning.

– Przez 36 miesięcy, od rozpoczęcia do zakończenia inwestycji, w całym procesie budowy uczestniczyło ponad 400 pracowników, a w szczytowym momencie realizacji było nas prawie 600 osób. Zaangażowaliśmy setki dostawców i firm współpracujących zarówno z kraju, jak i z zagranicy. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona – zdradza Dominik Wróblewski, Dyrektor Civil Engineering Projects Director, odpowiedzialny za realizację T3.

Ostatecznie prace zrealizowano zgodnie z harmonogramem. Do inwestycji wykorzystano 4,37 mln m3 piasku w celu zalądowienia powierzchni 36 hektarów. Jak obrazuje Baltic Hub, gdyby tę ilość piasku przewozić pojedynczymi ciężarówkami, potrzebne byłoby 350 tysięcy ciężarówek. Ustawione jeden za drugim utworzyłyby kolumnę długości odpowiadającej dystansowi z Gdańska do Pekinu.

Na wykonanie ścian obudowy zużyto z kolei 17,5 tys. ton stali konstrukcyjnej, czyli tyle, ile mniej więcej waży 2,4 wieży Eiffla. Beton, wykorzystany do oczepów, ścian, budynków czy nawierzchni wyniósł natomiast 160 tys. m3, czyli 52 w pełni zapełnione baseny olimpijskie.

Rekordzista na Bałtyku

Terminal T3 dysponuje głębokowodnym nabrzeżem przeładunkowym o głębokości 17,5 metra i długości 717 metrów. Został wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt. Siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych typu STS przebyło drogę morską na dystansie prawie 29 500 kilometrów. Każdy z tych gigantów waży prawie 2 000 tony, osiąga wysokość 96 metrów, a z podniesionym wysięgiem – niemal 150 metrów. Suwnice te należą do najwyższych i najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie, umożliwiając obsługę największych kontenerowców na świecie, przewożących ponad 24 000 TEU na pokładzie.

Uzupełnieniem infrastruktury T3 jest 20 automatycznych suwnic typu aRMG, które operatorzy kontrolują zdalnie z budynku administracyjnego. Baltic Hub zasila wszystkie maszyny zieloną energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju spółki i cel redukcji emisji o 50 procent do 2030 roku oraz osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 roku.

Jak zapewniają władze terminala, zakończenie budowy ma kluczowe znaczenie dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, a Baltic Hub stał się największym i najgłębszym terminalem kontenerowym na Bałtyku, obejmując ponad 124 h powierzchni operacyjnej oraz 2,1 km głębokowodnych nabrzeży.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Intermodal i logistyka

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Damian Kelman 11 listopada 2025

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Intermodal i logistyka

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Damian Kelman 12 listopada 2025

Rośnie pozycja Polski na rynku intermodalnym

Intermodal i logistyka

Rośnie pozycja Polski na rynku intermodalnym

Damian Kelman 14 listopada 2025

Zobacz również:

Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe

Intermodal i logistyka

Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe

Mikołaj Kobryński 17 lipca 2024

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2024

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Intermodal i logistyka

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2024

Pozostałe z wątku:

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Intermodal i logistyka

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Damian Kelman 11 listopada 2025

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Intermodal i logistyka

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Damian Kelman 12 listopada 2025

Rośnie pozycja Polski na rynku intermodalnym

Intermodal i logistyka

Rośnie pozycja Polski na rynku intermodalnym

Damian Kelman 14 listopada 2025

Zobacz również:

Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe

Intermodal i logistyka

Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe

Mikołaj Kobryński 17 lipca 2024

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2024

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Intermodal i logistyka

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij